Lammin Säästöpankki Hyvinkää
Harmoniaa ja arvokkuutta huokuva pankki tekijöille ja asiakkaille
Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus.
Mitä tehtiin?
Lammin Säästöpankin Hyvinkään konttoriin toteutettiin kokonaisuudistus, jossa 1980-luvulla rakennetun pankkikiinteistön asiakas- ja työskentelytilat uudistettiin täysin. Tavoitteena oli luoda tilat, jotka eivät ainoastaan vastaisi nykyisiin haasteisiin, vaan joiden suunnittelussa luotaisiin rohkeasti ratkaisuja myös tulevaisuuden pankkityön tarpeisiin.
Alkuperäiskunnossa oleva konttori koki ison muutoksen sekä pohjaratkaisuiltaan että pinnoiltaan. Tilat tehtiin palvelemaan modernia ja raikasta asiakaskokemusta mahdollistaen monipuoliset työstelymahdollisuudet. Scope toimi projektissa pankin strategisena kumppanina aina alkuvaiheen hankesuunnittelusta tilojen kalustamiseen ja käyttöönottoon.
Hankesuunnittelun ja tarvekartoituksen avulla askelmerkit projektiin
Lammin Säästöpankki valitsi Scopen kumppaniksi jo aivan hankkeen alkuvaiheessa auttamaan investointipäätöksissä. Ilmeinen muutostarve oli pankissa tunnistettu, Scopelta tarvittiin ammattitaitoinen näkemys siitä, mitä projektissa pitäisi tiloille tehdä, miten muutoksilla vaikutettaisiin sekä sisäiseen että asiakastyöhön ja miten projektia käytännössä vietäisiin eteenpäin.
Hankesuunnitteluvaiheessa hahmottelimme tilojen tarvitsemat muutokset periaatteellisella tasolla tilajakoon, pintamateriaaleihin, valaistukseen ja irto- ja kiintokalustukseen. Suunnittelu alkoi syvällisellä kartoituksella, jossa tutkimme tilojen käyttötarpeet ja pankin henkilökunnan toiveet. Tavoitteena oli paitsi luoda moderni ja visuaalisesti houkutteleva tila myös järkevöittää tilankäyttöä ja palvella pankin toiminnallisia tarpeita. Hankesuunnittelun tulosten pohjalta päästiin hahmottelemaan kokonaishankkeen budjettia ja tekemään päätös uudistusten toteutumisesta.
Lammin Säästöpankki
Scope huolehti käyttäjätarpeiden ja laadullisten tavoitteiden toteutumisesta
Pankin tilojen pohjaratkaisu uudistettiin kokonaisvaltaisesti, mikä mahdollisti entistä tehokkaamman tilankäytön. Suunnitteluamme ohjasi pankkityön luonteen muutos, jossa asiakaskohtaamiset siirtyvät yhä enemmän etätapaamisiksi. Tämän vuoksi painotimme tilojen monikäyttöisyyttä ja toimivaa teknistä varustelua. Toisaalta uudistuksessa tehtiin merkittävä parannus asiakaspalvelutilojen asiakaskokemukseen, ja pankin palvelun laatukokemusta tukemaan rakennettiin edustava lounge-neuvottelutilakokonaisuus. Aiempaa huomattavasti paremmin äänieristetyt tilat tarjoavat nyt työntekijöille rauhallisen työympäristön ja asiakkaille yksityisyyden ja ammattimaisen kohtaamisen. Pankkiturvallisuus oli tärkeä suunnittelua ohjaava tekijä. Tilat mahdollistavat tuloksellisen asiakastyön sekä liiketoiminnan kasvun tukemisen; muutokset tukevat myös henkilökunnan hyvinvointia ja sitoutumista.
Tutustu myös muihin projekteihin