DRA Consulting Oy
Joustava ja moderni toimistotila hybridityön ja yhdessä tekemisen tueksi
Mitä tehtiin?
Lähtökohtana monipuolisemmat, toimivammat tilat ja lisää työpisteitä
Toimitiloihin tehtiin uusi toiminnallinen konsepti jakamalla tilat erilaisiin toimintavyöhykkeisiin. Kaikki käytössä olleet neliöt otettiin hyötykäyttöön ja samoihin tiloihin mahdutettiin järkevästi lisää työpisteitä työntekijöiden yksityisyys ja työrauha silmällä pitäen. Strategisesti merkittävin muutos oli siirtyminen monitilatoimistotyyppiseen tilaratkaisuun, jossa kaikilla ei enää ole omia huoneita tai nimettyjä työpisteitä. Työtilojen keskelle sijoitettiin iso ja rento kohtaamistila, jossa kahvitellaan, työskennellään ja pidetään yrityksen kuukausittaiset palaverit. Konseptissa kiinnitettiin huomiota myös kutsuvaan sisääntuloaulaan, tilojen muuntojoustavuuteen ja erikokoisiin vetäytymis- ja neuvottelutiloihin. DRA:lle tärkeää oli myös tarjota tiloissa mahdollisuuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja kehonhuoltoon työpäivän aikana. Uuden layoutin suunnittelun ohella tiloihin luonnosteltiin uusi visuaalinen ilme.
DRA Consulting Oy
Scopella vetovastuu toteutuksesta
Tilasuunnittelun ohella jatkettiin sisustuksen ja kalustuksen tarkempaa suunnittelua DRA:n kanssa. Sisustussuunnitelmassa huomioitiin asiakkaan olemassa olevat ja uuteen konseptiin sopivat kalusteet. Kun asiakas oli hyväksynyt sisustussuunnitelman, Scope vastasi suunnitelmien toteutuksesta ja toimitti kalusteet viimeistä yksityiskohtaa myöten paikoilleen valmiiksi asennettuna. Asiakas koki erityisen helpottavana sen, että vastuu tilausten, toimitusten ja asennusten koordinoinnista oli Scopella, eikä kenenkään asiakkaan puolelta tarvinnut käyttää työaikaansa toteutusvaiheen kanssa tuskailuun. Pandemiatilanteen aiheuttamia ikäviä toimitusviivästyksiä ja -hankaluuksia tähänkin projektiin mahtui useampi.
Huomionarvoista on myös, että kalustuksen uudistuksessa hyödynnettiin Scopen tarjoamaa mahdollisuutta kokonaisuuden hankintaan kätevästi yhdellä leasing-sopimuksella – näin saatiin toteutettua merkittävä uudistus yhdellä kertaa ilman isoa kertainvestointia.
Sujuvampaa arkea viihtyisissä ja muuntautuvissa tiloissa
Erikokoisten neuvottelutilojen ja tavanomaisten työhuone- ja avotyöpisteiden ohelle tiloihin tuotiin ad-hoc-palavereihin kutsuvia kalusteryhmiä sekä omaa rauhaa vaativaan työskentelyyn ja kokouksiin sopivia äänieristettyjä vetäytymistiloja. Vajaa vuosi käyttöönoton jälkeen tehdyssä palautekyselyssä kävi ilmi, että vetäytymistilat ovatkin usein täynnä – niille oli siis selkeä tarve.
DRA:n projekti suunniteltiin ja toteutettiin covid-pandempian aikaan. Etätyön ja virtuaalikokousten nopean yleistymisen myötä tilojen ja kalustuksen suunnitteluratkaisut tehtiin uusia sisäisiä toimintatapoja ja hybridityötä tukeviksi. Taukoihin, työskentelyyn ja isonkin porukan kokouksiin soveltuvasta loungesta on tullut henkilökunnalle tärkeä kokoontumispaikka muutoksen jälkeen. Sujuvien virtuaalipalaverien lisäksi uudistuneet tilat tukevat yhteisöllisempää työskentelyä ja spontaaneja kohtaamisia – houkuttelevia mahdollisuuksia, joita ei kotitoimistolta löydy.
Lopputuloksesta iloitsee koko DRA:n henkilökunta ja johdon mukaan projekti sujui Scopen kanssa erittäin hyvin. Erityistä kiitosta on saatu tilojen yleisilmeestä ja värimaailmasta, erilaisista työskentelyalueista ja valaistuksesta.
Tutustu myös muihin projekteihin